Despre Proiect

Sunt 10 ani de când a fost găsită arhiva Maicu (colecția de schițe si album foto) într-o pubela pe strada Batistei, la câțiva metri de fosta lui locuință. Arhiva găsită acum 10 ani este volanta și volatilă, până acum încă neinventariată, riscând să se piardă în orice moment părți din ea.

În numai 10 ani, 1931-40, Haim Goldstein/ Horia Maicu a proiectat circa 100 de imobile, principal în Constanța, unde avea domiciliul la revenirea de la Roma. Se pot distinge două teme pe care le abordează cu precădere în stilul său timpuriu: unul modern, inspirat din forma navelor (pacheboturilor) și altul provenit, mediteran, din locurile unde și-a definitivat studiile.

Rafinamentul acestor clădiri, hoteluri si locuinte(realizate în Constanța interbelică) îl plasează printre arhitecții care merită menționați la capitolul modernism românesc. Totuși acest capitol reprezintă prima parte a unui răspuns complex la întrebarea care macină multe minți – Cum a ajuns după acest episod constănțean Goldstein/ Maicu un exponet al arhitecturii staliniste?

Din 1931 până în 1940

Pachebot – De la plan, la imobil

Plaurile blocului Hurmuziadi

Schițe Goldstein din arhiva Balint

 

Blocul Hurmuziadi, 1934

Imobil realizat în 1934, Stil modernist, cu alură de pachebot

Blocul Hurmuziadi, 2022 

Imobil aproape abandonat,  păstrează încă elemente originale ale contrucției

Cine este Goldstein/ Maicu?

Horia Maicu a fost un renumit arhitect român de origine evreiască, al cărui nume, înainte de românizare, a fost Haim “Harry” Goldstein.

Incidentul fericit din 2012, când dintr-o pubelă de pe strada Batiştei, la doi paşi de clădirea în care a locuit, până în 1975, fostul arhitect șef al Capitalei, a fost recuperată de către un pictor restaurator o adevărată comoară documentară, a redeschis discuția despre acest prolific arhitect și despre modernismul românesc.

Prea puțini însă știu că Goldstein a fost, până la instaurarea comunismului, cel mai prolific arhitect constănțean, activând aici între 1931 și 1940.

Aventura pe care v-o propunem este redescoperirea acestor ani mai puțini invocați.

Stil Mediteran

Blocul Smirneos, 1935

Schițe Goldstein din arhiva Balint

Blocul Smirneos, 1935

Imobil realizat în Stil mediteran

Blocul Smirneos, 2022

Imobil aflat într-o bună stare de funcționare, recent scos la vânzare

Despre Proiect – Cartea

Cartea aduce patrimoniul mai aproape de public, ca resursa concretă, nu doar privind înapoi romanțat. 

Aduce povestea anilor 1930 din arhitectura constănțeană mai aproape de publicul larg, nu doar pentru arhitecți. București și Constanța sunt cele două orașe cu modernismul cel mai prezent în patrimoniul urban. În perioada analizată erau, împreună cu Ploiești, cele trei centre industriale ale țării.

Cartea prezinta 2 tipuri de informație: proiectată si construită. Din momentul în care s-a găsit arhiva, arhitectura construită, care căzuse în neglijență si uitare, a capatat deodată altă lumină.

Carte e un ghid, nu o monografie exhaustivă – e un proiect în lucru și un instrument pentru descoperirea unui strat în timp și spatiu din povestea Constanței.

La inceputul cercetarii ne-am pus niste intrebari, altele au ramas fara raspuns, deschizand perspectiva unor cercetari viitoare. 

Prin intermediul unor exemple de vile, cartea aduce în lumină o lume și o societate, stare de spirit – specifică unei perioade care a cultivat elita, lumina, descoperirile, experimentele,  prin lentila arhitecturii.

 

Ce oferă Cartea?

Câteva încercări sau mai curând începuturi de răspuns la unele întrebări precum:

  • Cum arată Constanta atunci și cine erau comanditarii acelor case? 
  • Ce a rămas din modernismul de atunci? Ce a supraviețuit salbaticelor intervenții contemporane? 
  • Ce s-a preluat din aceste modele in arhitectura de după război – când Goldstein a devenit Maicu, profesor la facultatea Mincu si arh șef sub Dej? 
  • Cum se integreaza imobilele in Constanța azi si cum se pastreaza azi.
  • Cum a ajuns colecția in gunoi si de acolo în foaierul Ateneului?

 

Haim Goldstein (Horia Maicu) a realizat în Constanța aproape 100 de imobile

Stilul arhitectural al lui Haim Goldstein în perioada interbelică diferă mult de realizările sale bucureștene, dar ele sunt un punct de pornire în structura sa profesională

Primii ani din cariera profesională a lui Haim (Harry) Goldstein

Echipa de proiect

Dorothee Hasnaș 
Arhitect / Curator

Vede patrimoniul construit ca pe o resursă neregenerabilă: bine administrată, ajunge să producă, în loc să coste scump. Odată dispărută însă, nu se mai poate reface.
Între proiectele sale se numără platforma UranusACUM și cartea Oameni la lucru in casele lor (2022).

Mihaela Criticos
Arhitect / Profesor

Profesor de istoria și teoria arhitecturii la Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” din București și expert în protejarea patrimoniului, desfășoară o activitate de cercetare materializată în numeroase publicații și axată pe teme precum modernitatea în arhitectură, patrimoniul arhitectural din România secolelor XIX și XX (în particular segmentul Art Deco), proiectul contemporan în context istoric și teoria ornamentului.

Radu Cornescu
Arhitect

Arhitect diplomat şi urbanist, absolvent al Şcolii de Artă, Liceului „Mircea cel Bătrân” Constanţa şi al Institutului de Arhitectură „Ion Mincu” – Bucureşti; preşedinte al Ordinului Arhitecţilor din România – Filiala Teritorială Dobrogea 2006-2010, în prezent arhitect în cadrul Biroului Individual de Arhitectură (birou personal); publicist – realizator al revistei Tomis & Aegyssus; redactor şi grafician al revistei colecţionarilor constănţeni „Magazin de Filatelie, Cartofilie şi Numismatică”, reporter al săptămânalului „Vocea Constanţei” şi colaborator al revistei „Tomisul Cultural”, Autorul albumului „Cazinoul din Constanţa – Scurtă istorie ilustrată”, co-autor al volumului „Campania militară a României din 1913 – O istorie în imagini, documente şi mărturii de epoca”. Are numeroase expoziții și distincții culturale pentru întreaga sa activitate în acest domeniu.

Andreea Cel Mare
Arhitect/ Fotograf
Doctor în arhitectură, implicată activ în protejarea și conservarea patrimoniului arhitectural al Bucureștiului, în calitate de expert la Administrația Municipală pentru Consolidarea Clădirilor cu Risc Seismic.
Ca fotograf de arhitectură a participat la documentarea monografiei Horia Creangă și a expoziției Bucureștiul lui Mircea Eliade.
Carla Duschka
Grafician

Este specializată în design de carte: de la albume de artă la lucrări științifice și cărți ilustrate pentru copii. O interesează în mod constant limbajul divers al graficii – începând cu desenul în felurite tehnici, trecând prin finețurile literei și ajungând la diferite categorii de comunicare vizuală. Este membru co-fondator al Atelierului de grafică, București și are o experiență de peste 15 ani în învățământul universitar vocațional, în cadrul UNArte București.

www.graphicfront.ro

Ciprian Isac
Grafician Designer

Co-fondator al Atelierului de grafică, București. Specializat în design de carte, de eveniment, pasionat de vechituri, arhivare, administrator de blog și arhivă foto. Inițator și realizator de evenimente pe diverse teme grafice și conexe: expoziții, ateliere, editoriale.

www.graphicfront.ro

www.graphicdays.ro

 

Ciprian Plăiașu
Istoric 

Junalist, project manager, documentarist, cu studii de specialitate în istorie la București. Coordonator ale unor proiecte culturale împreună cu Asociația Turism Istoric, consideră că patrimoniul reprezintă o resursă extraordinară, unică și fiecare pierdere este o „damnatio memoriae” la care ne condamnăm.

Fiecare readucere în prim plan înseamnă un nou strat de istorie, o continuare a unei povești deosebite și irepetabile. 

www.turismistoric.ro

 

Credit

Un proiect finanțat de către Ordinul Arhitecților din România, prin Timbrul de arhitectură.

Caută

  

Social

  

Copyright © 2024 Asociația Turism Istoric